Podstawowe informacje
Instytut Psychologii KUL, Towarzystwo Naukowe KUL,
Akademickie Stowarzyszenie Psychologii Ekonomicznej
VI Konferencja „Psychologia ekonomiczna”,
11-12 maja 2012
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, C-1031
Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
Harmonogram konferencji
Piątek, 11 maja 2011; KUL, Collegium Jana Pawła II, C-1031, Al. Racławickie 14
8:15 – 9:00 Rejestracja
9:00 – 9:30 Uroczyste otwarcie konferencji
9:30 – 10:45 Sesja I: Psychologia pieniądza I
10:45 – 11.00 Przerwa kawowa
11:00 – 12:15 Sesja II: Psychologia pieniądza II
12:15 – 12.30 Przerwa kawowa
12:30 – 13:45 Sesja III: Moralne aspekty zachowań ekonomicznych
13:45 – 14:45 Obiad
14:45 – 15:45 Sesja IV: Zachowania konsumenckie I
15:45 – 16:00 Przerwa kawowa (opcjonalna)
16:00 – 17:00 Sesja V: Zachowania konsumenckie II
17:00 – 17:30 Sesja plakatowa przy kawie
17:30 – 18:00 Spotkanie ASPE
19:00 Uroczysta kolacja na Starym Mieście w Lublinie (Restauracja Grodzka 15)
Sobota, 12 maja 2011; KUL, Collegium Jana Pawła II, C-1031, Al. Racławickie 14
9:00 – 10:45 Sesja VI: Odpowiedzialność społeczna w skali makro i mikro
10:45 – 11:00 Przerwa kawowa
11:00 – 12:15 Sesja VII: Decyzje
12:15 – 12:30 Przerwa kawowa
12:30 – 13:45 Sesja VIII: Percepcja ryzyka
13:45 – 14:00 Podsumowanie i zakończenie konferencji
Program konferencji
Piątek, 11 maja 2011; KUL, Collegium Jana Pawła II, C-1031, Al. Racławickie 14
8:15 – 9:00 Rejestracja
9:00 – 9:30 Uroczyste otwarcie konferencji
9:30 – 10:45 Sesja I: Psychologia pieniądza I
Prowadzenie: dr hab. Anna Maria Zawadzka, prof. UG
Wpływ aktywacji idei pieniądza i postaw wobec pieniędzy na zachowanie w grze dyktator
dr Anna Maria Hełka (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu)
Chciwość jest dobra? Aktywacja idei pieniędzy a prezenty
dr Agata Gąsiorowska (Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu)
Oszczędzanie i lęk przed śmiercią: Czy egzystencjalny niepokój chroni nas przed wydawaniem pieniędzy?
prof. Tomasz Zaleśkiewicz (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu), dr Agata Gąsiorowska (Instytut Organizacji i Zarządzania, Politechnika Wrocławska; Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu)
Rola długości horyzontu czasowego w wyjaśnianiu postaw i zachowań związanych z oszczędzaniem
mgr Joanna Rudzińska-Wojciechowska (Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski)
10:45 – 11.00 Przerwa kawowa
11:00 – 12:15 Sesja II: Psychologia pieniądza II
Prowadzenie: prof. Tomasz Zaleśkiewicz
Moment i długość okresu dyskontowania a subiektywne stopy dyskonta – wyniki eksperymentalne
mgr Forlicz Maria (Instytut Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
O psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych
dr hab. Dominika Maison, prof. UW (Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski)
Postawy wobec pieniędzy i narcyzm a wybierane strategie inwestowania środków finansowych w zależności od źródła ich posiadania
mgr Katarzyna Sekścińska (Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski)
Osobowościowe predyktory skłonności do inwestowania
dr Marta Maciejasz-Świątkiewicz (Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Opolski)
12:15 – 12.30 Przerwa kawowa
12:30 – 13:45 Sesja III: Moralne aspekty zachowań ekonomicznych
Prowadzenie: dr hab. Aleksandra Tokarz, prof. UJ
Zniekształcenia ocen moralnych w decyzjach podejmowanych w sytuacji pokusy
prof. Tadeusz Tyszka, dr Sabina Kołodziej, Koło Naukowe Psychologii Ekonomicznej Eureka (Katarzyna Pfeifer, Małgorzata Soszka, Zofia Przymus, Krzysztof Przymus, Wiktor Zachorowski) (Akademia Leona Koźmińskiego)
Szkoda a wina – analiza zależności
dr Anna Macko, mgr Michał Białek (Akademia Leona Koźmińskiego)
Czy ekonomiści naprawdę kłamią częściej?
inż. Łukasz Starba (Koło Naukowe Ekonomii Eksperymentalnej EXECON, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Jak wzmocnić dyscyplinę podatkową? Wpływ charakteru komunikatu perswazyjnego i moralności podatkowej na zachowanie podatników
dr Małgorzata Niesiobędzka (Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański)
13:45 – 14:45 Obiad
14:45 – 15:45 Sesja IV: Zachowania konsumenckie I
Prowadzenie: dr hab. Dominika Maison, prof. UW
Mieć dużo, czy więcej? Badanie dóbr pozycjonalnych
dr Piotr Michoń (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Wykorzystanie ułamka Webera jako metody wrażliwości cenowej: perspektywa korzyści i straty
prof. Andrzej Falkowski, dr Robert Mackiewicz (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)
Specyfika preferencji konsumenckich w kontekście ukierunkowania samoregulacyjnego promocyjnego i prewencyjnego
dr hab. Anna Maria Zawadzka, prof. UG (Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański)
15:45 – 16:00 Przerwa kawowa
16:00 – 17:00 Sesja V: Zachowania konsumenckie II
Prowadzenie: prof. Andrzej Falkowski
Wpływ kontekstu programowego i lojalności wobec programu na skuteczność reklamy
dr Grzegorz Banerski (Millward Brown SMG/KRC)
Wpływ wyuczonej bezradności na spójność pojęciową komunikatu reklamowego
mgr Magdalena Gąsiorowska, dr Alicja Grochowska (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)
Indeks Aspiracji Życiowych – ujęcie czteroczynnikowe w próbie młodych dorosłych
mgr Łukasz Jach (Instytut Psychologii, Uniwersytet Śląski w Katowicach)
17:00 – 17:30 Sesja Plakatowa przy kawie
Wpływ postaw matek wobec pieniędzy na oszczędzanie pieniędzy przez ich dzieci
mgr Agata Trzcińska (Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski)
Aktywizacja pieniądza vs. transcendencji a zachowania społeczne w zależności od dominacji cech moralnościowych i sprawnościowych w wizerunku Ja.
mgr Jakub Wierzbicki (Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański)
Konstruowanie siebie przez marki. Psychologiczne aspekty posiadania marek
mgr Wiktor Razmus (Instytut Psychologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Proces realizacji celów przedsiębiorczych
dr Aneta Przepiórka (Instytut Psychologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Psychologiczno-społeczny portret kobiety przedsiębiorcy
mgr Małgorzata Denkiewicz-Kuczewska (Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski)
Wpływ przyjętej strategii zarządzania w sytuacji kryzysowej na wizerunek firmy
mgr Emilia Samardakiewicz (Bureau Veritas Polska Sp. z o.o.)
Inwentarz Wykorzystania Czasu jako narzędzie do pomiaru behawioralnych i poznawczych aspektów pracoholizmu – podsumowanie trzech badań walidacyjnych
dr Diana Malinowska, mgr Sabina Jochymek, dr hab. Aleksandra Tokarz, prof. UJ (Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Uczciwość w życiu społecznym
dr Agata Błachnio (Instytut Psychologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
17:30 – 18:00 Spotkanie ASPE
19:00 Uroczysta kolacja na Starym Mieście w Lublinie, ul. Grodzka 15 (Restauracja Grodzka 15)
Sobota, 12 maja 2011; KUL, Collegium Jana Pawła II, C-1031, Al. Racławickie 14
9:00 – 10:45 Sesja VI: Odpowiedzialność społeczna w skali makro i mikro
Prowadzenie: dr hab. Małgorzata Górnik-Durose, prof. UŚ
Eksperymentalne badanie wyborów społecznych dotyczących sposobu wytwarzania dóbr publicznych
dr Rafał Jakubowski, mgr Karol Fjałkowski (Instytut Ekonomii, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a oceny i zachowania nabywców
mgr Robert Pabierowski (Koło Naukowe Ekonomii Eksperymentalnej EXECON, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
O czym i jak mówić w kampaniach CRM? – Wpływ perspektywy zysk-strata i odniesienia do Ja na skuteczność reklamy w kampanii typu Cause Related Marketing
mgr Zuzanna Halicka (Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski)
Pracoholizm w kontekście organizacji. Wnioski z przeglądu badań nad funkcjonowaniem społecznym i efektywnością pracoholików w miejscu pracy
dr Diana Malinowska, mgr Monika Trzebińska, dr hab. Aleksandra Tokarz, prof. UJ (Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Używanie nie swoich pieniędzy – Jak się czujemy z kredytem?
prof. Zbigniew Zaleski, mgr Katarzyna Jośko, mgr Mirosław Smyl (Instytut Psychologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
10:45 – 11:00 Przerwa kawowa
11:00 – 12:15 Sesja VII: Decyzje
Prowadzenie: prof. Tadeusz Tyszka
Zasady wyboru – podejście eksperymentalne
dr Przemysław Kusztelak (Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski)
O czterech poziomach i zachowaniach z nich wynikających
mgr inż. Krzysztof Kontek (Artal Investments sp. z o.o)
Potrzeba struktury w procesie podejmowania decyzji konsumenckich
dr Katarzyna Stasiuk, dr Renata Maksymiuk, mgr Agata Łukasik (Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), prof. Yoram Bar-Tal (Tel-Aviv University)
Strategie prognostyczne na trzech kontynentach
dr Elżbieta Kubińska (Wydział Finansów, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), dr Łukasz Markiewicz (Akademia Leona Koźmińskiego)
12:15 – 12:30 Przerwa kawowa
12:30 – 13:45 Sesja VIII: Percepcja ryzyka
Prowadzenie: prof. Adam Biela
Relacja pomiędzy oceną ryzyka i akceptacją ryzyka – procesy tożsame czy różnorodne
mgr Agata Michalaszek (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)
Postawa wobec ryzyka: uwarunkowania sytuacyjne i różnice indywidualne
mgr Martyna Nowak (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)
Spostrzeganie ryzyka i korzyści zjawisk/działań ryzykownych będących wytworem człowieka lub natury
Patrycja Śleboda (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)
Intensywność wyobrażeń negatywnych konsekwencji ryzykownych zachowań jako źródło międzypłciowych różnic w percepcji ryzyka
mgr Jakub Traczyk, mgr Agata Sobków, prof. Tomasz Zaleśkiewicz (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu)
13:45 – 14:00 Podsumowanie i zakończenie konferencji